Wedstrijd met kogelronde baars en roofkarper

Zondag, 21 november 2021

Na een succesvol reisje naar Zambia om tijgervis te vangen is het weer tijd voor een roofviswedstrijd bij de HV Haarlem. Inmiddels zijn de temperaturen aardig gezakt en liggen de roofvissen weer geconcentreerd op de hotspots. Tijd om ze allemaal langs te gaan tijdens de wedstrijd.

Ik wordt veel te vroeg wakker gebeld door Michiel, buiten is het donker, koud en mijn gevoel zegt dat ik moet blijven liggen. Eenmaal opgestaan gaat het snel, alles ingepakt en richting de boot. Na het succes van de vorige wedstrijd gaan we ook ditmaal met de boot op pad.
Na de start beginnen we direct naast het clubhuis. Na tweede worp zie ik bij het afzinken van mijn streamer een korte tik op mijn lijn, meteen aanslaan en de eerste snoekbaars is binnen. Binnen een kwartier weet Michiel nog een snoekbaars en een mooie baars te vangen. Wat een start! Na een fris stukje varen vang ik op de volgende twee locaties drie mooie 80+ snoeken, waarvan een net over de 90cm gaat. We gaan door en verderop zien we een van onze conculega’s varen. Ondertussen denk ik dat mijn shadje vast zit. Dan begint het te zwemmen, Michiel denkt direct aan een metersnoek. Na 5 minuten drillen nog steeds geen vis gezien en slaat de twijfel toe. Niet veel later zien we een behoorlijke karperstaart waarin het kleine dregje vast zit, deze weldoorvoede torpedo geeft niet zo maar op. Inmiddels zijn we 40 meter op sleeptouw genomen en naast me begint iemand te klagen dat er te veel kostbare vistijd verloren gaat. Niet veel later kan ik hem scheppen; een prachtige schubkarper van 78cm. Op de volgende stek maakt een kogelronde baars met dieprode vinnen Michiel zijn verloren vistijd goed. Het meetlint geeft aan dat het met 43cm zijn nieuwe PR is, prachtig! Niet veel later peuter ik nog snoek uit een hoekje. Daarna wordt het stil, we proberen nog wat plekken maar op een klein snoekje na dat ook nog eens los schiet vangen we niks meer.
Terug in het clubhuis horen we onder het genot van een met broodje en een biertje bal dat 5 van de 16 deelnemers in totaal 14 maatse roofvissen gevangen hebben. Met 8 vissen eindigen we op plek 1 en 2. Na de wedstrijd besluiten we door te vissen tot de schemer. Dit leverde van zowel van snoek, baars als snoekbaars elk nog 2 individuen op. Prima visdag, op naar de volgende wedstrijd in Januari!

Pieke Molenaar