Roofviswedstrijd met een uitzonderlijk gouden randje

Zondag, 17 oktober 2021

Om 6:45 gaat de wekker voor de 3e keer, enigszins verdwaasd van het feestje van de avond ervoor kom ik uit mijn bed. Ondertussen krijg ik een appje van mijn vismaat, hij staat over 25 minuten voor de deur. Ik motiveer mijzelf om op te schieten, en sla de broodnodige koffie over. In tegenstelling tot mijn fietsplan de vorige editie was ik vandaag van plan om voor het eerst met de boot aan de roofviswedstrijd deel te nemen.

Na een snelle in- en uitpak sessie pruttelen we niet veel later in het bootje richting het clubhuis. Daar worden we nog voor de wedstrijd voorzien van het broodnodige kopje koffie. Een kwartier na de start vangt mijn vismaat direct een mooie snoekbaars op de 1e stek, daarna is het stil. We besluiten door te gaan, ik sla het meeste water over en besluit alleen de stekken af te vissen waar ik in het verleden goed vis gevangen heb. Deze tactiek werp vruchten af, de 2e stek levert zowel een snoek als een snoekbaars op. We slaan er nog 1 mis en gaan door. De volgende plek staat in dit jaargetijde altijd garant voor een aantal mooie vangsten, vandaag blijkt het weer die dag in het begin van de herfst te zijn dat alles hier klopt. Over een lengte van 100 meter viswater weten we in relatief korte tijd 3 mooie snoeken, 4 snoekbaarzen en een ondermaatse baars te vangen. Zelfs een double hook-up waarna we beide kort poseren met een snoek en snoekbaars voor de zelfontspanner, bizar! Nadat we zeker zijn dat deze stek leeg is gaan we door, ook de volgende 3 stekken leveren nog vissen op. De grootste snoek is 88cm, bij vangst zie ik een nylon draad uit zijn bek steken. Er blijkt helaas nog een geslikte stalen onderlijn in zijn bek te zitten. Ik knip het geheel zo kort mogelijk af en zet de snoek terug. De laatste stek blijft visloos, inmiddels is het 12:50 en besluiten we terug te varen. Mijn teller staat op 11 maatse snoeken en snoekbaarzen, die van mijn vismaat op 3 stuks. Bij terugkomst bleken er totaal 28 maatse vissen gevangen te zijn, waarmee wij op plek 1 en 2 eindigen. Na de wedstrijd doen we op de terugweg nog 1 stek aan, ook hier vangen we nog een mooie snoek. Met totaal 16 vissen was dit zo’n dag met een gouden randje op t Spaarne die slechts 1x per jaar voor komt. Op naar de volgende wedstrijd!

Pieke Molenaar