Zeevissen

De vereniging heeft zeebenen gekregen !

(opgericht 1 Januari 2006)

Ja, de vereniging heeft een heuse zeevisafdeling erbij gekregen.
De afdeling heeft inmiddels al 22 aangemelde leden.
De bedoeling is om met het zeevis “clubje” 2 tot 3 keer per jaar
op zee met de boot, en/of op de Noord of Zuid pier te gaan vissen.
Kortom we willen gewoon in clubverband een gezellig dagje vissen.
Lijkt het wat om ook eens een dagje mee te gaan, dan kunt u zich aanmelden
door een email te sturen met uw persoonsgegevens naar info@HvHaarlem.nl
o.v.v. zeevisafdeling nieuw lid. U kunt natuurlijk ook een briefje sturen of even bellen.
Voorwaarde is wel dat u lid bent of wordt van HSV Haarlem e.o.

SPORTVISSERS VERZAMELEN ZWERFVUIL OP NOORD- EN ZUIDPIER

Op vrijdagavond 26 augustus vindt er een opruimactie op de noord- en zuidpier plaats. Onder het motto ‘Ik vis schoon’, ruimen sportvissers de meest populaire zeevisstek in Noord-Holland op.

Vanaf 19:00 uur starten de sportvissers met de schoonmaak. U bent sportvisser en steekt graag een handje toe? Geef u op via info@pos-sportvisserij.nl of bel tijdens kantooruren 0251-318882. Iedere deelnemer krijgt na afloop een attentie.

De actie ‘Ik vis schoon’ is een samenwerkingsverband van de georganiseerde sportvisserij. De hengelsportverenigingen Zeevissen.com, IJmuider Zuidpier Zeevis Vereniging (IJZVV), de Hengelsportfederatie Sportvisserij MidWest Nederland, zeevistips.nl en alle hengelsportzaken in de omgeving van de pieren. De kosten voor de afvoer van het vuil neemt de gemeente Velsen voor haar rekening.

Ankervissen op 16 april

Ankervissen , net als vorig jaar vanuit Scheveningen, maar nu met rederij Trip. Rederij Groen waar we vorig jaar mee waren slaat dit jaar over voor de sportvisserij. Laten we hopen dat we net zo goed gaan vangen als vorig jaar , toen hadden we een super dag. Net onder de kust van Scheveningen gingen we voor anker, niet meer dan 20 minuten varen uit de kust. Iedereen had flink wat platvis gevangen, we gaan er nog een keer voor.
Tot 16 april.

De zeeviscommissie

Wrakvissen 20 maart 2011

Het zeevisjaar gaat weer van start en we beginnen met een tochtje vanuit Den Helder met de boot "Mecuur". Het is een korte tocht van 08.00 t/m 17.00 uur. Hopelijk gooit het weer geen roet in het eten en wordt het een mooie dag.

Tot 20 maart.
De zeeviscommissie

Info-avond

Op 10 februari 2011 a.s. organiseert de zeeviscommissie met al haar leden een bijeenkomst om ideeën uit te wisselen met elkaar. Hierbij willen we samen met de groep beslissen wat we het komende jaar aan activiteiten gaan doen op het gebied van het zeevissen.

DE OPEN FEDERATIE KAMPIOENSCHAP ZEEVISSEN NW NEDERLAND 2010

Geachte zeevissers,

Op 25 september 2010 is het weer zover de Federatie NoordWest Nederland organiseert in samenwerking met de commissie zeevissen De open federatie kampioenschap zeevissen NW Nederland 2010. De wedstrijd wordt vervist op de het strand van Noordwijk en wordt mede mogelijk gemaakt door H.S.V. De sportvisser.

De organisatie heeft alles in werking gesteld om samen met de sponsors er voor te zorgen dat er geweldige prijzen te winnen zijn.

Hoofdprijs korpsen: Een visreis voor 5 personen naar Zweden inclusief woning met boot.

Deze hoofdprijzen worden u aangeboden door visreis.nl en Angelreisen GmbH

Voor de overige winnaars zijn er nog vele andere prijzen beschikbaar gesteld door onze sponsoren Hengelsport Rik, Shimano, Pure Fising, Svendsen Sports, Arca-Bifa en Robinson met o.a. hoogwaardige kwaliteit molens, hengels en meer zeehengelsport materialen.

Wij hopen op 25 september 2010 heel veel individuele vissers en korpsen vanuit heel Nederland te mogen verwelkomen op deze wedstrijd.U kunt zich inschrijven en nog veel meer informatie vinden op de site van www.sportvisserijnoordwestnederland.nl onder het forum ZOUT.

Zeebaarsen 4 juni

Op vrijdagavond 4 juni gaan we met de zeevisclub zeebaarsen op de Noord-pier van Wijk aan Zee. Vanaf 18.00 uur gaan we ons geluk beproeven.
Aanmelden via het bekende E-mail adres.

de Zeeviscommissie

Ankervissen op 24 april 2010

Op 24 april gaat de zeevisclub vanuit Scheveningen met de boot "ms Maria" voor de kust voor anker, om het geluk te gaan beproeven.
Er zijn 25 plaatsen vastgelegd dus meld je snel aan.

de Zeeviscommissie

Jaar activiteiten Zeevissen

Het volgende hebben we na de bijeenkomst van 11 februari met alle aanwezige afgesproken voor het komende jaar 2010:

Maart/April => Ankervissen op de boot, vanuit Den Helder of Scheveningen.

Mei => Waddenzee, met eventueel de Ms Susanne of grotere boot.

Juni => Zeebaarsen op de Noord-Pier

Juli/augustus/1/2Sep => Zomervakantie

Tweede helft September => Kantvissen, Den Helder of Rosenburg op de landtong (europoort)

Oktober => Grevelingen of Oosterschelde met de boot.

November => Wrakvissen op de Noordzee.

Wanneer we met de boot eropuit gaan zal ik, omdat het nog wel eens niet zeker is dat het doorgaat wegens omstandigheden (boot defect, slecht weer)
altijd een alternatief voorstel doen voor die dag.

Ik denk dat we hiermee een heel leuk schema hebben opgesteld voor het jaar, definitieve data worden natuurlijk tijdig mede gedeeld.

Info-ideeën avond

Op 11 februari 2010 organiseert de zeevisclub met al haar leden een bijeenkomst om ideeën uit te wisselen met elkaar. Hierbij willen we samen met de groep beslissen wat we dit jaar aan activiteiten gaan doen op het gebied van het zeevissen. B.v.

• Bootvissen
• Vissen op de/een pier
• Strand ?
• Competitie vissen (onderling)
• Idee 1
• Idee 2

Wadvissen met de ms-susanna

Op zaterdag 14 november gaat de zeevisclub erop uit. Dit keer is de keuze gevallen op de waddenzee. Na meerdere verzoeken om het hier weer eens te gaan proberen, heb ik de ms-Susanna besproken voor die dag. Er kunnen maximaal 18 leden mee (eventueel 20 max.) dus geef je snel op VOL=VOL.

Update sluiting pieren IJmuiden

Rijkswaterstaat werkt de komende periode aan de pieren om stormschade te herstellen. Dit is hoognodig, maar onduidelijkheid over sluitingstijden en ten onrechte geplaatste borden gaven eerder onrust onder sportvissers. Na overleg tussen Rijkswaterstaat en aannemer Ballast-Nedam volgt hieronder een update met de nieuwe sluitingstijden.

Werkzaamheden
Tussen 24 augustus en 26 september werkt men aan de Zuidpier. Vanaf 31 augustus tot en met 26 september aan de Noordpier. Men gaat zware betonblokken plaatsen en herstelt plaatselijk het talud – de schuine helling - van de pieren. Tijdens de werkzaamheden wordt met zwaar materieel gewerkt en voor- en achteruit gereden met zware diepladers. Daarom is het levensgevaarlijk en streng verboden de pieren te betreden. Een bord aan het begin van de pieren geeft dat aan.

Werktijden
Er zijn absoluut geen garanties te geven over wanneer er wel en niet gewerkt wordt. Door bijvoorbeeld slechte weersomstandigheden kan de planning wijzigen of kunnen de werkzaamheden uitlopen. In dat geval werkt men ook in het weekend of buiten de reguliere werktijden. De aannemer en Rijkswaterstaat willen het risico van ernstige ongevallen uitsluiten. De pieren blijven daarom afgesloten voor het publiek.

Wekelijkse update over vismogelijkheden in het weekend!
Als de werkzaamheden voorspoedig verlopen, zijn Rijkswaterstaat en Ballast-Nedam bereid om het vissen in de weekenden toe te staan. De interProvinciale Organisatie Sportvisserij heeft vanaf nu iedere donderdagmiddag contact over de voortgang en de mogelijkheden om te vissen in het aansluitende weekend. Uiterlijk vrijdagmiddag zal dit op de website http://www.sportvisserijnoordwestnederland.nl/zout/ bekend worden gemaakt.

Zeebaarsvissen op de Noord-pier 5 juni

Zeebaarsvissen op de Noord-pier

Op vrijdagavond 5 juni gaat de zeevisafdeling op de Noord-pier zeebaarsvissen. na het eten zo +/- rond 18.00 uur
is het verzamelen, later mag ook dan moet je mij even opzoeken voor je aas in ontvangst te nemen.
Voor diegene die niet op de info avond waren. Je hebt nodig :

1) Karperhengel
2) Goede stevige lijn op de molen (35, 40 1/100)
3) Fluor carbon onderlijn iets minder trekkracht als de hoofdlijn.
4) Zeebaarsdobber, breekstaafjes

Hiermee moet het lukken.
Het tij is gunstig vanaf 15.00 uur tot 23.30 uur afgaand water, dus voldoende stroming tussen de blokken.

Oosterschelde 22 Maart 2009

Niet in april maar op 22 maart gaat de zeevisclub eropuit richting de Oosterschelde dit keer. Met 23 man en 1 vrouw gaan we met de Hendrik H de Oosterschelde op om te kijken wat er zoal in dat water leeft. We varen om 08.30 uur uit en zijn om +/- 17.00 uur weer op de wal terug. De opstapplaats is :

M.S. Hendrik H
Oesterdam 3
4691PV Tholen

In april 2009 met de boot erop uit

Het eerste weekend van april wil ik proberen om de "MS Hendrik II" te bespreken voor de zeevisclub. De bedoeling is dat we met de club op de Grevelingen gaan vissen met de boot.
Verdere info volgt nog en ieder lid krijgt nog een E-mail hierover

Noord-pier 1 februari 2009

1 februari was het dan zover. Er hadden zich voor de allereerste competitiewedstrijd van de zeevisafdeling 14 man aangemeld om mee te gaan vissen op de Noord-pier te Wijk aan Zee. Op deze toch wel koude dag, 3/5 graden sneeuwbuien en een wind uit het oosten van kracht 4/5, was het niet druk en konden we tot bijna op de kop van de pier met de gehele groep zitten. Sommige vonden het te koud en waren aan de binnenzijde gaan zitten uit de wind. Niet veel later werd er al vis gevangen, gul en meuntjes, dat ging dus goed voor de competitie, elke lengte vis telt daarbij. Het gaat over het totaal van de hele dag. Na een paar uur hadden zes man vis gevangen, en waren drie man voor de eerste plaats aan het vissen. Uiteindelijk ging Gerard de Laat met de eerste prijs ervandoor gevolgd door Derk v/d Berg en Arie Luiting op de derde plaats. Voor de eerste plek was er een mooie daiwa zeemolen beschikbaar gesteld. Gerard gefeliciteerd met je prijs. De volgende keer in april, gaan we met de boot erop uit.

Wat gaan we doen binnen de Zeevisclub,

Afgesproken is met de aanwezige leden, dat we op zondag in elke derde week van de derde maand een onderlinge zeevis “competitie” gaan houden. In deze “competitie” wordt er gevist op lengte. Gezamenlijk gaan we vier leuke visstekken vastleggen waar we aankomend jaar zullen gaan vissen.
Verder willen we kijken of we daarbij ook nog èèn of twee keer per jaar met de boot gaan vissen.

Afgesproken is dat een ieder lid een bijdrage betaalt van € 5,- per persoon per jaar, dit wordt bij de contributie van het lidmaatschap toegevoegd. Van deze € 5,- worden de prijsjes gekocht welke gewonnen kunnen worden tijdens de “competitie”. Elke drie maanden een prijsje en over het gehele jaar gezien een jaarprijs voor de meest gevangen vis in c.m.. De vereniging komt verder de leden tegemoet met het sponsoren van het aas voor het gehele jaar tijdens de “competitiedagen”. Wanneer we met de boot gaan is dit voor eigen rekening.

De leden zelf zouden (via internet b.v.) gaan zoeken naar geschikte en leuke stekken waar we kunnen gaan vissen. Als een ieder deze naar mij toe mailt dan zal ik verder de gehele lijst samenstellen en verspreiden waarna er een keuze gemaakt kan worden voor de leukste vier stekken voor het komende jaar. Dit kan b.v. zijn :

Pier Noord of Zuid, De Sluizen, Noordzeekanaal, Ganzeneiland, Spuisluis of ….

Volgende maand november houden we een materiaal avond, hierbij neemt een ieder zijn eigen materiaal mee waarmee hij gaat vissen het komende jaar. Bedoeling is om tijdens deze avond voorlichting te gaan geven (door de cracks) over het gebruikte materiaal welke de leden zelf meenemen. B.v. is het geschikt voor zeevissen, welke onderlijnen moeten er gebruikt worden enz.

Voorlopige lijst van de “competitiedagen” :

Steeds de derde week van de derde maand (gelet op de feestdagen niet in december) :

01 Februari
21 Maart
20 Juni
19 September

Bij te slecht weer wordt het telkens een week opgeschoven, hierover licht ik iedereen tijdig in.

Hoop jullie allen te zien in November, de exacte datum moet ik nog vastleggen in ieder geval op een donderdagavond aan de Spaarndamseweg 25 te Haarlem (het HvH kantoor).

Info- ideeën avond Zeevissen

Op 9 oktober a.s. organiseert de zeevisclub met al haar leden een bijeenkomst om ideeën uit te wisselen met elkaar. Hierbij willen we samen met de groep beslissen wat we de komende tijd aan activiteiten gaan doen op het gebied van het zeevissen. B.v.

• Bootvissen
• Vissen op de/een pier
• Strand ?
• Competitie vissen (onderling)
• Idee 1
• Idee 2

DE 10e ZEEVISMARATHON / ZOMER EDITIE 2008

De enige 30 uur durende zeevismarathon in europa.
Na de woelige wintermarathon van 2008 op het Ganzeneiland, gaan we ons op maken voor de zomermarathon 2008 en dit is tevens ( JAWEL ) onze 10e marathon.Deze 10e en unieke zomer zeevismaraton 2008 zal zoals gewoonlijk weer plaats vinden in het eerste weekend van september:
Zaterdag 6 en zondag 7 september op de Noordpier in Wijk aan Zee.Wij zijn dit keer op zoek naar veel deelnemers, ik hoop tijdens deze marathon dan ook veel oude maar ook nieuwe gezichten te mogen verwelkomen. Vissers uit het hele land en ook uit Belgie doen al jaren mee aan deze unieke manier van zeehengelsport. Tijdens de komende marathun zullen de Nederlanders hun best moeten doen om de wisselbokaal weer in Nederland terug te krijgen. Afgelopen wintermarathon werd de wisselbokaal namelijk gewonnen door de Belg Fred Schotsmans.
Dit keer zal het weer mogelijk zijn voor de deelnemers die van ver komen om de avond voor de marathon in Wijk aan Zee te overnachten en natuurlijk zal er op de avond voor de marathon weer een gezellig vissersdiner worden georganiseerd.
Uiteraard is het mogelijk om het weekend met vrouw en kinderen door te brengen in een hotel of zomerhuisje.
Ook bij deze zomermarathon zal onze eigen Klaas Venneman op zondag zijn rookkunsten vertonen voor de vissers en alle belangstellenden. Ook zal hij de vers gevangen makrelen van de deelnemers met alle liefde roken. En als het weer het toelaat, zullen Rob en Natas van de firma Goedvolk op één van deze dagen met een leuke marktstand op de Noordpier aanwezig zijn. Natuurlijk zal "Cocks Place" niet ontbreken. Tevens is de organisatie bezig om nog meer activiteiten te organiseren op de pier, hopelijk zal dit lukken. Aas kan weer van tevoren besteld worden en zal op de ochtend van de marathon voor jullie klaar zal staan. Dit alles wederom verzorgd door GOEDVOLK Hengelsport, tevens de hoofdsponsor van onze marathon. Het aas kan via een e-mail bestelformulier, die een aantal weken voor de marathon naar je toe gezonden wordt of je kan het aas rechtstreeks bestellen via Goedvolk Hengelsport telf. 023 - 5312455
Goedvolk Hengelsport heeft alweer zijn uiterste best gedaan om in samenwerking met verschillende groothandels, waaronder bijv. Svendsen sport, Pure fishing, Spro en Shakespeare de starterspakketten extra te vullen voor onze 10e ( jubileum ) zee-vismarathon.
Dus: inschrijven!!!! We gaan van de 10e zeevismarathon een geweldig succes maken en dat is alleen maar mogelijk met jullie deelnames.
Voor meer inlichtingen of vragen kan je e-mailen naar: gijs@captain-haddock.demon.nl

Met vriendelijke marathon groeten,

Gijs Schelvis.
mobiel : 06-10872003

Van de Zeeviscommissie (3 Juni 2008)

Tijdens onze jaarlijkse rookavond is er vanuit de leden van de zeeviscommissie geopperd om een keer bij elkaar te komen om te praten over de activiteiten die we nog gaan willen doen de rest van dit jaar. Ik zal in begin September aan alle leden een uitnodiging sturen voor deze bijeenkomst.
Wordt vervolgt……..

Namens de Zeeviscommissie van de HvH

22 April Wrakvissen met de “Hendrik-karssen” vanuit IJmuiden

Eindelijk na een jaar lang van afzeggingen is het er nu toch van gekomen, de zee was kalm de wind was matig de temperatuur zou oplopen tot een graad of 20 die dag met veel zon, we konden gaan vissen op zee. Er hadden zich 15 zeevissers aangemeld bij mij van de zeevisafdeling om mee te gaan. Om 07.00 uur was het verzamelen bij de boot in Ijmuiden (was mij de laatste keer verteld), maar deze informatie was niet juist, want de boot vertrok pas om 08.00 uur, dus iedereen was 3 kwartier te vroeg aanwezig. Maar goed die was zo om. Het was tijd om te vertrekken, de boot was vol geboekt, dus je moest nog wel snel een goed plekje bemachtingen. Na een uur en een kwartier varen kwamen we bij het eerste wrak aan. Nadat we er drie maal overeen waren gedrift had nog niemand iets gevangen en gingen we door naar het volgende wrak. Ook hier werd niets gevangen, dus weer doorgevaren. Bij het derde wrak werd eindelijk iets gevangen, een paar steenbolkjes, en wat gulletjes. Verder was de vangst nog erg matig te noemen, maar ja het was prachtig weer en iedereen had het naar z’n zin. Bij het volgende en de daarop volgende wrakken ging het wat beter, er werd wat meer vis gevangen, wat gullen, steenbolkjes en een polak. Helaas door de drukte op de boot zaten de lijnen ook vaak in de knoop, hierdoor moest je geregeld ophalen om de boel weer uit de war te halen. Er waren er ook bij waaronder ikzelf die regelmatig vast zaten aan het wrak of op de bodem. Maar niet getreurd we hadden voor een heel jaar aan spullen bij ons, dus onderlijnen en lood genoeg. Helaas heb ik niet precies bijgehouden hoeveel vis er is gevangen met onze groep, volgens mij was het een bodempje vol van een speciekuip, dus niet echt veel met 15 man, lol hebben we genoeg gehad. Iedereen die mee was bedankt voor deze leuke en gezellige dag en tot de volgende keer. Rob nog bedankt voor het regelen van de pieren.

Wrakvissen vanuit IJmuiden op 22 April

Ik heb voor volgende maand de datum op zondag 22 April vastgesteld om met de boot de zee op te gaan. Mocht het WEER niet doorgaan om wat voor reden dan ook, dan gaan we wel aan zee vissen die dag, en wel op de Noord-Pier bij Wijk aan Zee. We bestellen daarom ook het aas niet bij de boot maar bij de hengelsportwinkel, zodat we in ieder geval voor die dag pieren hebben om mee te vissen.

tot zondag 22 April
de Zeevisafdeling

We gaan het nog een keer proberen op 17 Maart

Geloof het.....of niet maar we gaan het nog een keer proberen. De datum is vastgesteld op 17 Maart a.s. Alle leden van de zeevisafdeling krijgen een Email gestuurd met nadere informatie hierover.

Peter van Osch

Drie maal is geen scheepsrecht

Dit spreekwoord “drie maal is scheepsrecht” gaat voor de Zeevisclub niet op.
Voor de derde keer heb ik getracht een visdag te organiseren met de boot,
om op de wrakken te vissen. Wederom mocht dit weer niet doorgaan. Dit keer
was de wind niet de boosdoener, hoewel er wel een windkracht 4 stond met
uitschieters naar 5 toe, maar de organisatie van de boot. De Rederij waar we mee
zouden uitvaren vanuit Scheveningen had ons verzuimd mede te delen dat bij te
weinig deelnemers (minder dan 20) de boot niet uitvaart. Onze groep voor die dag
bestond uit 13 vissers en verder had geen andere groep zich aangemeld.
Als de Rederij dit tijdig had gemeld had ik misschien nog wel 20 mensen
bij elkaar gekregen, maar helaas dit was niet gebeurd. Wat wij allen zeer betreuren.
Door deze gebeurtenis zullen wij de boot niet meer bij deze Rederij boeken.
De zomer en de vakanties breken aan dus in het najaar zullen we pas weer een trip
proberen te boeken. Namens de Zeevisclub en mij toch nog een prettige vakantie
gewenst allemaal.

Peter van Osch

Wrakvissen op kabeljauw met de “MS Marion”

Ok, we gaan het voor de vierde keer proberen om met de zeevisclub op 25 november met de boot “MS Marion” vanuit IJmuiden te gaan vissen op de wrakken. Laten we hopen dat dit maal het weer geen roet in het eten gooit en dat het een beetje droog blijft. We worden op 25 November om 07.00 uur bij de boot verwacht, het vertrek is om 07.30 gepland en omstreeks 17.00 uur zijn we weer terug.
Iedereen die zich aangemeld heeft krijgt nog een persoonlijk mailtje (telefoontje) met alle gegevens, routebeschrijving en kosten voor deze dag. Tot de 25 ste November.

Dagje zeevissen met de MS Marion

De datum was uitgekozen op zaterdag 25 februari zouden we met 12 man met de boot vanuit IJmuiden een dagje gaan zeevissen met de MS Marion. De dag naderde en het werd steeds slechter weer. De boot zou bij windkracht vijf niet meer uitvaren. En ja, hoor die dag was het zelfs windkracht zes waardoor we “genoodzaakt” waren om op de pier te gaan vissen. We hadden n.m. voor die dag z’n 1000 pieren besteld en die moesten toch op. Iets later afgesproken dan dat we met de boot zouden vertrekken gingen we richting de Zuid pier. In het begin leek de wind nog mee te vallen maar eenmaal op de pier waaide je hemt toch uit je broek vandaan. De wind kwam uit het Noordoosten waardoor we vissend aan de buitenzijde er weinig last van hadden, je moest gewoon goed achter de blokken blijven zitten. Regelmatig werd er wel een visje gevangen vooral wijting en kabeljauw die dag.
In totaal zijn er toch nog z’n 50 a 55 vissen gevangen. Na afloop zijn we nog wezen eten in een gezellig restaurant. Kortom ondanks dat we niet met de boot erop uit konden is het toch nog een visrijke en gezellige dag geworden.

Zeevissen met de MS Marion

Op zaterdag 1 April is het weer zover (geen grapje) dan gaan we met de groep een dag op zee vissen met de MS Marion vanuit IJmuiden. We worden om 7.00 uur bij de boot verwacht en we vertrekken om 7.30 uur. De kosten bedragen wederom €30,- p.p. Het aas is bij de boot besteld +/- 650 pieren.
We gaan er wederom weer een leuke dag van maken, en hopelijk gooit de wind niet weer roet in het eten zoals afgelopen keer. Na afloop gaan we nog gezellig eten in het restaurant “IJmuiden aan zee”.

Tot 1 April